zaterdag 15 september 2001

Nieuwetijdskinderen

MUIJSERT-van BLITTERSWIJK, C., Nieuwetijdskinderen. Het intuïtieve kind in gezin, onderwijs en hulpverlening. Deventer, Uitg. Ankh-Hermes, 2000 - ISBN 90 202 8236 0.

De auteur gaat uit van de stelling dat kinderen in onze tijd intuïtiever zijn dan vroeger. Zij houdt een pleidooi voor het respect en de herwaardering van de intuïtieve dimensie in het kind. Ze gaat er hierbij van uit dat kinderen zichzelf moeten kunnen zijn, dat ze eigen keuzes moeten kunnen maken, en dat ze hierbij moeten kunnen afgaan op hun aanvoelen. Ook al is haar eerste stelling discutabel, tot hier kan ik mij nog terugvinden in haar gedachtegang.

Deze stelling is echter vrij verwarrend en rommelig uitgewerkt. De auteur gooit volgens mij heel verscheidene zaken op één hoop. Intuïtie wordt nogal vlug als spiritualiteit afgedaan. Mensen die zichzelf zijn en willen zijn, worden dan spirituele mensen genoemd. Naar mijn mening wil iedereen zichzelf zijn, het lukt alleen velen niet om dit te realiseren.

Bovendien kan je je de vraag stellen wat "zichzelf zijn" moet inhouden. Daarop worden doorgaans eerder vage antwoorden gegeven, die bovendien gekleurd zijn door de invalshoek van de persoon zelf. Zo ook in dit boek.

De auteur beweert dat alle mensen beschikken over intuïtieve vermogens (waarmee ik akkoord ben), maar daarna neemt ze voetstoots aan dat in onze tijd (de Nieuwe Tijd volgens haar) steeds meer intuïtieve kinderen worden geboren. Het lijkt mij eerder plausibel dat er nu meer aandacht wordt besteed aan intuïtie.

Esoterische bronnen worden zonder meer aangenomen, niet kritisch bekeken. De auteur neemt bv. klakkeloos aan dat kinderen ook in een vorig leven ervaringen kunnen hebben opgedaan.

Zo zijn er nog een aantal ongerijmdheden, die volgens mij de waarde van haar stellingen op zijn minst weinig geloofwaardig doen lijken.
Als ik me beperk tot de stelling dat ieder kind de gelegenheid moet krijgen om de eigen mogelijkheden te ontplooien (ook intuïtief), en dat het zich pas dan optimaal kan ontwikkelen, dan zijn er andere invalshoeken en werken die dit met meer onderbouwing behandelen.

© Minervaria

Geen opmerkingen: