dinsdag 25 augustus 2009

Succes zonder stress

BAILEY, J., Succes zonder stress. (Vert. The Speed Trap) A’dam, Uitg. Luitingh-Sijthoff, 2000, 238 pp. – ISBN 90 245 3616 2

We zijn met allerlei dingen tegelijk bezig en elke klus moet snel geklaard zijn. Ons nog-te-doenlijstje wordt steeds langer en we moeten de concurrentie voor blijven. We hebben kant-en-klare ontbijtproducten, magnetronwafels en krediet-terwijl-u-wacht. Elk jaar wordt de snelheid van onze computers verdubbeld en het internet houdt ons van minuut tot minuut op de hoogte van de laatste nieuwtjes. We doen misschien veel meer dan vroeger, maar we zitten gevangen in de haastfuik, zegt Joseph Bailey.

Intussen lijden steeds meer mensen onder stress, angst, slapeloosheid, relatieproblemen en depressiviteit. Ze hebben het alsmaar drukker, terwijl ze zich schuldig voelen omdat ze niet genoeg doen. En ze verlangen naar de weekends, vakanties, hun pensioen of de dag ergens in de toekomst wanneer ze voldoende zouden hebben gespaard om zich uit het hectische bestaan te kunnen terugtrekken en eindelijk te kunnen ‘leven’.

Zo’n gestrest bestaan is helemaal niet nodig, aldus Bailey. Wij gaan er gemakkelijk van uit dat onze belevingswereld bepaald wordt door het weer, het verkeer, de stemming en het gedrag van anderen, de beurs en toevallige omstandigheden waarop we geen invloed hebben. Maar in werkelijkheid geven we ons leven vorm door onze gedachten.
Een van de belangrijkste redenen waarom we verstrikt raken in de haastfuik is de druk van alle verplichtingen waaraan we zelf menen te moeten voldoen. Niet de buitenwereld is immers de oorzaak van de stress, het is onze eigen opgejaagde geest die ze schept.

Ik ben niet het slachtoffer van de hectische wereld waarin ik leef maar ik schep die wereld zelf. Als ik erin slaag mijn gedachten over de omstandigheden te veranderen verandert ook mijn leven. Denken biedt keuzemogelijkheden. Ik kan naar willekeur mijn gedachten wijzigen, en op die manier zelf bepalen of ik me druk maak en waarover. Dit gevoel van vrijheid schenkt gemoedsrust en innerlijke wijsheid.

In zijn boekje wil Bailey aantonen dat iedere mens als denker de schepper is van zijn eigen realiteit. In de inleiding verheldert hij de drie principes die hij voor ons psychisch welzijn belangrijk acht. Die zijn in feite een vrije vertaling van de basisinzichten van de cognitieve psychologie, gelardeerd met een beetje zweverige spritualiteit. Bailey noemt het bewustzijnspsychologie of psychology of mind. Deze benadering was mij onbekend en op internet is er weinig en slechts vage informatie over te vinden. Dit boezemt een nuchter mens als ik in ieder geval weinig vertrouwen in.
Ieder volgend hoofdstukje vertelt het verhaal van iemand wiens leven na een training in deze principes ingrijpend veranderde.

Was het echter maar zo gemakkelijk! Je eigen gedachten over situaties veranderen is uiterst zelden het gevolg van een cursus of een Aha-erlebnis, zoals Bailey het voorstelt. Het eigen denkpatroon is een ingesleten gewoonte en gewoonten veranderen is doorgaans, zoniet altijd, een langdurig en moeizaam proces.

Ondanks de vlotte stijl en de aanbeveling van Richard Carlson heeft dit boekje mij teleurgesteld. De achterliggende visie mag dan terecht zijn en haar deugdelijkheid bewezen hebben, in de verhalen van Bailey wordt de toepassing ervan te rooskleurig voorgesteld en oppervlakkig uitgewerkt. Bovendien wordt gaandeweg de indruk sterker dat Bailey met zijn boekje vooral reclame maakt voor zijn eigen winkel.

© Minervaria

2 opmerkingen:

Jan Jacobs zei

Dank je wel voor zoveel interessante boekrecensies! Jouw blog heb ik in m'n google-reader gezet zodat ik elk nieuw verslag kan lezen. Ik kijk al uit naar "Darwin, in een notendop".

Groetjes
Jan

Minervaria zei

Dank je wel voor de motiverende boodschap, Jan.
Aan 'Darwin' en de volgende wordt nu met nog meer plezier gewerkt. :-)
Veel succes en groetjes
Ria