woensdag 7 juli 1999

Het bizarre brein

RAMACHANDRAN, V. & S. BLAKESLEE, Het bizarre brein. Wat fouten in de hersenen ons leren over de werking ervan. Utrecht/Antwerpen, Kosmos, 1998, 382 pp. – ISBN 90 215 3013 9

Ramachandran, hoogleraar psychologie en neurologie aan de universiteit van San Diego, is een van de specialisten inzake fantoomledematen. Hij heeft onderzocht wat fantomen eigenlijk zijn, en hoe en waar ze in het zenuwstelsel ontstaan. Fantomen zijn volgens hem het gevolg van snelle herschikkingen van het lichaamsbeeld in de sensorische cortex na amputatie. We kunnen dan ook proberen de hersenen te misleiden om een fantoom weer af te leren. Hij heeft daarvoor een simpel apparaat bedacht om een virtuele werkelijkheid te creëren: een spiegel die het beeld van het fantoomlidmaat suggereert.
Met deze ontdekking gaat Ramachandran aan het werk om ook andere neurologische uitvalssyndromen te verklaren en te behandelen.

Zijn mede-auteur is wetenschapsjournaliste. Zij nemen je mee op een ontdekkingsreis in de hersenen, en laten je delen in het gevoel van verwondering dat ten grondslag ligt aan alle wetenschappelijk werk. Ramachandran legt onverwachte en zeer zinvolle verbanden met verschillende andere invalshoeken (o.a. de psychoanalyse). Tegelijk is hij op een zeer menselijke manier betrokken bij het welzijn van zijn patiënten (bv. waar hij steeds weer oprecht en creatief zoekt naar mogelijkheden om hun problemen te verlichten).

Dit boek is een van de meest oorspronkelijke en toegankelijke boeken over neurologie en hersenwerking dIE ik tot nu heb gelezen. Het mag gerust naast de werken van Oliver Sacks en die van Antonio Damasio staan. Het is geschreven in een zeer toegankelijke stijl en leest als een roman. Er zijn talrijke verhelderende illustraties opgenomen.

Er is een zeer uitgebreide notenlijst en dito bronnenlijst. Een register van vakterminologie ontbreekt jammer genoeg.
Voor wie geïnteresseerd is in deze materie: een absolute aanrader.

2 opmerkingen: