donderdag 24 november 2005

De kus van de cybervrouw

DELMOTTE, G., De kus van de cybervrouw. Sociobiologische beschouwingen over evolutie, taal, bewustzijn, reclame o.a. Gent, Academia Press, 1997, 375 pp. – ISBN 90 382 0134 6

Uit de inleiding:"Ik vroeg mij af of het mogelijk was een wetenschappelijke link te leggen tussen sociobiologie en marketing.". En: "Of ikzelf hierin geslaagd ben laat ik over aan het oordeel van de kritische lezer. Ik heb het in elk geval geprobeerd."

Niet dus volgens deze kritische lezer. Veel verder dan een synthese van belangrijke inzichten in de sociobiologie en marketing komt de auteur niet. Vaak is deze synthese bovendien zeer onnauwkeurig en ongenuanceerd.

Naarmate het boek vordert beperkt hij zich steeds meer tot lange citaten van anderen, een eigen visie is schaars.

Het lijkt mij dat dit boek weinig doordacht opgezet is. Je moet toch maar durven zoiets te publiceren. Maar ik was verwittigd. In diezelfde inleiding zegt de auteur immers zelf over zijn doel: "Ik moest en zou een link vinden. Maar ik mocht niets forceren. Alles diende vanzelf te komen." Dit is dan ook gebeurd. Het resultaat is navenant.

© Minervaria

Geen opmerkingen: