zaterdag 3 mei 2003

De larf

DEKKERS, M., De larf. Over kinderen en metamorfose. A'dam/A'pen, Uitg. Contact, 2002, 288 p. – ISBN 90 254 1296 3

Wie nog eens een oorspronkelijk boek over kinderen, ouders en opvoeden wil lezen, kan niet aan De larf onderuit. Het is geschreven door een bioloog vanuit een wel heel onverwachte invalshoek.

Metamorfose intrigeert de mens: literatuur en volksverhalen zitten vol met duivels en weerwolven. Iedereen weet dat veel dieren ook een metamorfose kennen: insecten bijvoorbeeld beginnen hun leven uit het ei als larve, verpoppen, en worden pas later hun imago. Niemand beseft echter dat ook de mens twee gedaanten heeft, maar iedereen gedraagt zich ernaar. Kinderen leven gescheiden van volwassenen in een eigen wereld van crèches, scholen en clubs, ze lezen kinderboeken en bezoeken een eigen kinderboerderij. Het wordt zelfs steeds erger in onze moderne maatschappij. In de puberteit verpoppen ze, in een explosie van popmuziek en pukkels.

Het kind en de volwassene zijn verschillende wezens, met belangen die soms overeen komen, maar lang niet altijd. Het woord larf is dus niet willekeurig gekozen, en wordt in het boek van Dekkers niet alleen maar in een overdrachtelijke betekenis gebruikt. Deze anarchistische zienswijze druist op het eerste zicht in tegen ons gevoel van de waarde van het kind. Toch zit er veel waars in, en dat kan Dekkers op overtuigende wijze, met veel humor en spitsvondigheid, aanbrengen. Zijn observaties van het menselijk gedrag zijn dan wel heel non-conformistisch, maar ze zijn raak en doen je als lezer vaak glim-, en schaterlachen. Voor wie houdt van een provocerende stijl, is het lezen van dit boek een festijn!

En de pret kan niet op: het boek is ook nog voorzien van uitgebreide literatuurlijst, een lijst van illustraties en een register, waarin alle vermelde diersoorten en gehanteerde begrippen netjes alfabetisch een plaatsje krijgen.